با افزایش جمعیت، افزایش تنوع موادغذایی، شناخت و آگاهی مردم از موادغذایی مختلف و ایجاد تنوع در سبد غذایی نیاز، روز افزون جامعه  برای مواد غذایی، روز به روز صنعت غذا را قوی تر میکرد و در نهایت صنعت غذا رنگ تجارت به خود گرفت طوری که امروزه به عنوان یکی از پول ساز ترین صنایع شناخته شده است. این امر موجب شد تا بحث ایجاد تنوع ، ظاهر پسندی،تبلیغ، برندینگ و گاها تقلب  و... وارد این صنعت شود.

متخصصین صنایع غذایی لازم از تقلبات رایج در فرآوری محصولات آگاهی داشته باشند تا بتوانند مانع ورود محصولات نامرغوب با بازار بشوند.

در ادامه ما بعضی از تقلبات رایج در تولید و فرآوری رب گوجه فرنگی، چای، قهوه و زعفران آشنا میشویم.

 

 

 

برای مطالعه به ادامه مطلب مراجعه کنید... 

 

زعفران :
استفاده از رنگ مصنوعی  یکی از روش های تقلب در زعفران است.  اگر کلاله های زعفران بسیار براق باشد باید به آن شک کرد در واقع شکل ظاهری زعفران نیز یکی از روش های شناسایی خالص بودن آن است ظاهر این محصول شبیه میخک است به گونه ای که پایین گیاه میله ای و انتهای آن دندانه دار، پهن و قیچی شکل است همچنین رنگ زعفران باید قرمز تند باشد.

  • روش تشخیص تقلب :

زعفران را بین انگشتان دست یا روی کاغذ له کنید تا مشخص شود کاغذ و انگشتان تان چرب می شود یا خیر. زعفرانی که آغشته به چربی است تقلبی است. پایین بودن قدرت رنگدهی آن نشان دهنده تقلب است.
 

 

چای : 
گاهی برگ چای را با خاک چای و پوست باقلای سیاه، خاک اره و پوست نوعی کدوتنبل مخلوط می کنند. 
گاهی ممکن است به برگ چای نامرغوب یا مانده و یک‌بار استفاده شده، رنگ اضافه کنند،

  • روش تشخیص تقلب :

اگر چای را در اب سرد ریختید نباید رنگ دهد و اگر بعد از 24 ساعت رنگ داد چای مرغوبی است. اگر در لحظه در آب یرد رنگ داد یعنی چای دارای رنگ اضافه است.
در واقع هر قدر چای دیرتر دم بکشد مرغوب تر است زیرا این موضوع نشان می دهد رنگ مصنوعی به آن اضافه نشده است
 

 

قهوه : 
پودر قهوه را با آرد و سبوس، بذر تمر هندی، خرمای سرخ کرده و کاسنی مخلوط می کنند و به اسم قهوه خالص می فروشند این موضوع فقط برا اساس ازمایشات شیمیایی و گاها با طعم و بو قابل شناسایی است. قهوه تقلبی طعم تلخ تر و سوخته میدهد.
اضافه کردن کاسنی برای افزایش عصاره دهی قهوه تقلب به حساب نمی آید البته زمانی که بر روی بسته بندی نام کاسنی درج شود.

 

 

رب گوجه فرنگی : 

ممکن در  هنگام تهیه رب، کدو یا سیب زمینی پخته، پودر نشاسته و... به پوره گوجه فرنگی اضافه شود.

  • روش تشخیص تقلب :

با حل کردن یک قاشق رب در آب میتوان رب تقلبی را تشخصی داد. اگر رنگ آن قرمز بود مرغوب است و اگر زرد و نارنجی بود، معلوم است به آن کدو یا سیب زمینی اضافه شده است یا رب را روی یک سطح صاف و سفید مانند پشت سینی بریزید و با شیء مسطح دیگری مانند شیشه یا ته لیوان، روی آن فشار آورید تا رب پخش شود و به صورت یک لایه نازک در میان دو سطح قرار بگیرد ناخالصی هایی مانند هسته، پوسته، ذرات خارجی و سایر مواد زاید بهراحتی قابل تشخیص خواهند بود. میتوانید رب  را 10 برابررقیق و بعد منجمد کنید، بافت هایی که به رب اضافه شده اند را میبینید  رب اصلی عطر و طعم خاصی دارد بنابراین اگر با کدو مخلوط شود عطر، طعم و رنگ آن کاهش پیدا میکند و بافتش متفاوت میشود. در واقع بافت کدو حالت ریشه ای و تکه تکه دارد و قوام و یکنواختی رب طبیعی را ندارد. اگر هم مقداری از آن را در آب حل کنید احتمالا تکه های ریز و الیاف کدو را مشاهده خواهید کرد اما رب طبیعی کاملا در آب حل میشود. با این حال اگر مقدار کدوی مخلوط شده با رب کم باشد تشخیص آن برای افراد عادی دشوار می شود.

 

 

 

برای مطالعه سایر مقالات که در آینده منتشر میشود عضو کانال ما بشوید.

برای عضویت روی لینک زیر کلیک نمایید.

فتح علم : رسانه تخصصی علوم و مهندسی صنایع