هاگ یا اسپور (spore) در زیست‌شناسی و باکتری‌شناسی ساختاری تولیدمثلی است که برای پراکنش نسل آن موجود و بقا در شرایط سخت برای مدت‌های مدید سازگار شده‌است.

 

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید...


اسپور های باکتری به شکل های کروی و بیضی کوچک یافت میشود که بسیار به حرارت های بالا، اشعه، خشکی، مواد شیمیایی مثل مواد ضدعفونی کننده مقاوم هستند.

اسپور ها به صورت داخلی توسط برخی از باسیلوس ها تولید میشوند به همین دلیل به آنها آندوسپور (Endospore) گفته میشود.

به خود سلول های باکتریایی سلول های رویشی میگویند. شرایط تغذیه ای و محیطی برای اسپور زایی مشابه شرایط رشد سلول رویشی است. 

آنچه گونه های باکتریایی را برای تشکیل اسپور تحریک میکنند ناشناخته است. اسپور زایی در باکتری هاه یک روش تولید مثلی نیست زیرا هر سلول باکتریایی تولید یک اسپور میکند. در واقع اسپور زایی مرحله خواب یا استراحت سلول باکتریایی است.

حضور اسپور ها در محیط کشت برای تمایز و شناسایی باکتری ها اهمیت دارد. دو گروه از باکتری ها مهم ترین تولید کننده اسپور هستند که عبارتند از : 1- باسیلوس ها           2- کلستریدوم ها

یک گونه دارای مشخصات اسپورزایی ثابتی مثل اندازه و جایگاه اسپور در سلول رویشی میباشد که این ثبات در مشخصات برای شناسایی میکروارگانیسم مفید است.

برخی از باکتری های تولید کننده اسپور عامل بیماری هستند که کلستریدوم های بی هوازی مشهور ترین آنها هستند. اکثر گونه های جنس باسیلوس ساپروفیت های بی ضرر هستند البته باسیلوس آنتراسیس (Bacillus anthracis) تنها پاتوژن تولید کننده اسپور است. این باکتری در خاک یافت شده و برای سالها زنده میماند. اگر اسپور را گوسفند، بز و سایر حیوانات بخورند باعث سیاه زخم در آنها میشود و میتواند موجب بیماری در انسان نیز بشود.

این باکتری از نظر میکروسکوپی قابل شناسایی است. این باسیل میله ای بلند و گرم مثبت و تولید کننده اسپور است

 

برای آگاهی از سایر مطالب وبلاگ به کانال ما مراجعه کنید 

فتح علم : رسانه تخصصی علوم و مهندسی صنایع غذایی