گیاه چای بصورت بوته، درختچه و یا درختی است ک در سه فصل از سال (بهار، تابستان، پاییز) برگهای آن برداشت می شود. لذا در اکثر نقاط چای بصورت بوته است ولی زمانیکه هیچگونه برداشتی از آن صورت نگیرد بصورت درختچه و یا درخت در می آید. 
گیاه چای سیاه و سبز و سفید یکی است و تنها در نوع فرآوری باهم متفاوت هستند. 

 

 

 

چای سبز :
اگر برگ تازه چای را سریع خشک کنند چای سبز بدست می آید. در این صورت اجازه تخمیر به چای داده نمی شود.

خواص چای سبزعبارتند از : 

  • ضد پوسیدگی دندان بعلت فلوراید بالا
  • ضد سرطان معده و پوست
  • ضد التهاب و خارش حاصل از گزش حشرات
  •  تقویت سیستم ایمنی بدن.

چای سیاه :
اگر برگ تازه چای تحت تخمیر قرار بگیرد تغییراتی در طعم، رنگ، بو و مزه آن نسبت به چای سبز وارد می شود. پس از عملیات تخمیر آن را خشک کرده و بسته بندی میکنند. علاوه بر مصرف خوراکی برای درمان نیز کاربرد وسیعی دارد.

خواص آن عبارت اند از : 

  • تقویت قلب
  • محافظ کبد
  • کاهش چربی خون
  • کاهش فشار خون

چای سفید :
چای سفید از برگهای چای رسیده بدست می آید. وقتی غنچه چای هنوز باز نشده آن را می چینند و قبل از اینکه برگهای چای خشک شوند آنها را بخار می دهند. به این دلیل نامش را سفید گذاشته اند ک غنچه های چای کرک هایی دارند و وقتی چای خشک می شود این کرکها ب رنگ سفید در می آیند. طعم چای سفید کم و مقداری شیرین است. چای سفید بدلیل مقادیر زیاد کاتشین ( پلی فنول) باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی، درمان کم خونی، سرطان ها، سکته ها و دیابت می شود. از طرفی چون آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد بیشتر از چای های دیگر خاصیت ضد سرطانی را از خود نشان داده است. 

 

بهتر است چای سفید و سبز را به صورت دم کرده میل کرد تا خاصیت آنتی اکسیدانی خود را حفظ کنند و نباید مستقیما توسط آب به جوش آیند.

چای قرمز :
چای ترش یا چای قرمز از کاسبرگ گیاه چای ترش بدست می آید. یکی از مهمترین خواص آن شباهت ترکیباتش با انسولین است ک این گیاه خواص ضد دیابتی را دارد. از طرفی برای سستی، گیجی و سوءهاضمه و... کاربرد بسیاری دارد.

 

انجمن علمی صنایع غذایی دانشگاه یادگار امام(ره)

جهت پیوستن به کانال واتس‌آپ روی لینک زیر کلیک کنید

واتس‌آپ

 

برای پیوستن به کانال فتح علم و برخورداری از جزوات و فیلم های آموزشی عضو کانال فتح علم بشوید

فتح علم : رسانه تخصصی صنایع غذایی