باتوجه به تنوع اجناس و سلیقه‌ها در پخت مواد غذایی و حتی نگهداری مواد غذایی لازم است نسبت به مزایا و معایب هر یک از ظروف پخت و نگهداری آگاهی پیدا کنید. چون این ظروف هرکدام دارای مزیت‌ها و معایبی معایبی هستند
در ادامه با انواع ظروف نگهداری و پخت غذا آشنا میشویم 

به ادامه مطلب مراجعه کنید...

 

۱. ظروف مسی : 
مس برای انجام بعضی فعل و انفعالات حیاتی بدن به یک اندازه مشخص لازم است.
کمبود مس در بدن میتواند مشکلاتی چون کم خونی ، کاهش HDL خون و....ایجاد کند. در موادغذایی مختلف مثل غلات ،سبزی ها، آجیل و.... مس وجود دارد و چون جزئی از یک ترکیب آلی(جزئی از غذا) است باید به خوبی و به اندازه وارد بدن بشود و جذب شود.
از آنجایی که نیاز مس به بدن از طریق موادغذایی ساده و در دسترس تامین میشود نیازی به مکمل دیگری نیست و کمبود آن از جمله بیماری های نادر است. البته در هنگام بعضی بیماریبعضی ها مس از طریق دارو به بدن وارد میشود.
در دار‌ها مانند مواد غذایی مس به صورت یون مس به همراه ترکیبات الی میتواند وارد بدن شود. بنابراین فلز مس به تنهایی نمیتواند جایگزین دارو شود. همچنین مس از طریق پوست جذب نمیشود و اگر مقدار کمی جذب شود،مورد استفاد قرار نمیگیرد. بنابراین تفکر دستبند مسی در بهبود بیماری ها غلط و غیر علمی است.
مس بسیار واکنش پذیر است و میتواند ترکیبات مضری برای بدن تولید کند.
در صورتی که مس با اکسیژن هوا ترکیب شود اکسید مس تولید میکند. همچنین مس میتواند با ترکیبات اسیدی و چربی واکنش دهند.
در خط تولید های موادغذایی حتی وجود یک بخش کوچک مسی از دستگاه های خط تولید، برخلاف قانون است و خط تولید غیر استاندارد  و مردود شناخته می شود.
از طرفی ورود بیش از اندازه مس مشکلاتی در بردارد. مس اضافه در کبد رسوب کرده و باعث مشکلات زیر میشود : 
عقب ماندگی ذهنی کودکان

  • بیش فعالی
  • عدم جذب اهن و کلسیم
  • افسردگی
  • بی حالی 

۲. ظروف چدنی: 
این ظروف رسانای حرارتی ضعیفی به شمار میرود اما با این وجود چدن،حرارت را در خود نگه میدارد و آن را بطور یکنواخت پخش میکند.
در ھنگام پخت و پز مقداری از مواد ظروف چدنی ممکن است وارد غذا شود. البته از قابلمه چیزی جدا نمیشود اما مواد غذای ھنگام پختن در مجاورت با قابلمه  چدنی خواص آن را میگیرند.
استفاده بیش از حد از این ظروف توصیه نمیشود.
اگر این ظروف لعاب استیل داشته باشند، مشکلی ایجاد نمیکند

۳. ظروف تفلون : 
تفلون ماده ای است که در ظروف آشپزخانه از آن استفاده میشود 
و شھرت آن به دلیل خاصیت نچسبیدن مواد غذایی حین پخت به آن، است.ظروف تفلون از ماد های به نام پلی تترافلوئور اتیلن ساخته شده است. این ماده در واقع نوعی پوشش نچسب و عایق الکتریسیته است، ظروف تفلون ھم مقاومت حرارتی بالایی دارد و ھم مقاومت شیمیایی خوبی در مقابل اسیدھا و بازھا دارد.
البته در قسمت تحتانی ظروف تفلون از کادمیوم استفاده می شود که از فلزات سنگین است 
در ظروفی که استاندارد نباشند، میزان این فلز بیشتر است.
مصرف غذا در ظروف تفلون به ویژه ظروفی که دوباره تفلون کاری شده سبب ورود تدریجی کادمیوم غذا می شود و مشکلات زیر را پدید می‌آورد : 

  • احتمال سرطان
  • کوتاھی قد
  • ضایعات پوستی

جالب است بدانید که کادمیوم در ساخت ھموگلوبین دخالت میکند و سبب کم خونی میشود بنابر این بھتر است که غذای کودکان در ظروف تفلون پخته نشود.
ھمچنین پژوهش ھا نشان میدھد این مواد مضر، سرطا نزا ھستند اما آنچه مهمآنچه است گاز سمی است که در اثر حرارت دادن به ظروف تفلون در فضای آشپزخانه پخش میشود که دلیل این خطر بالقوه نیز مشخص است.
از ظرف تفلون برای نگھداری طولانی مدت مواد غذایی که ترکیبات اسیدی یا حاوی مواد نمک سود ھستند نباید استفاده شود، چرا که ممکن است در طول مدت زمان سبب آزاد شدن یونھایی مانند کادمیوم از ظرف شود که برای سلامتی مضر ھستند.
بررسی ھای آزمایشگاھی نشان داده که بازسازی غیربھداشتی ظروف و استفاده از ظروفی که در کارخانه ھای بدون پروانه وزارت بھداشت و استاندارد ملی ایران ساخته میشود، میتواند بیماریھای خطرناکی مانند سرطان کبد، بیضه، پستان و پانکراس را در پی داشته باشد، ھمچنین نوع ماده مصرفی و شیوه کار این واحدھای بازسازی ظروف تفلون مورد تایید وزارت بھداشت نیست.
شرط احتیاط این است که در مصرف ظروف تفلون نکاتایمنی را رعایت کنید و بعد از مدتی این ظروف را دور بیندازید.

۴. ظروف ملامینی : 
این ظروف باید دارای مُھر استاندارد یا پروانه ساخت از وزارت بھداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند، در غیر این صورت احتمال دارد که از کربنات کلسیم در تهیه آن استفاده شده باشد و این موضوع خطرناک است. ظروف ملامین تقلبی اغلب دارا‌ی واحد حجم کمتری ھستند،یعنی سبک ترند.
جهت برّاق بودن ظروف ملامین از پوششی به نام« گلیزر »استفاده می شود که مانند لعاب عمل کرده و باعث براقیت ظرف می شود. بدیهی است در صورت مناسب نبودن گلیزر یا استفاده طولانی مدت ممکن است این پوشش آسیب ببیند. ظروف ملامین را نباید با اجسام خشن مانند سیم ظرفشویی شست، چون خش برمی دارند. ھمچنین ھنگام بریدن میوه باید مراقب باشید تا چاقوی تیز با ظروف برخورد نکند و باعث از بین رفتن لعاب محافظ نشود که در این صورت میکروب ھا به راحتی به ظروف نفوذ می کنند و در نوبت ھای استفاده بعدی موجب آلودگی غذاھا می شوند. ھمچنین مرور زمان ممکن است باعث از بین رفتن کیفیت این ظروف و یا لب پر شدن آنھا شود.
به دلیل نفوذ میکروب ھا، استفاده از ملامین ھای ترک دار و کهنه توصیه نمی شود. خوردن غذای های داغ  در طروف ملامین بهتر است انجام نشود.

۵. ظروف بلوری : 
ظروف بلوری مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند و به راحتی آلوده نمی شوند. از بدنه و خارج از ظروف ھم به محتویات داخل ظروف دید کافی وجود دارد که اینها از محاسن این ظروف است. اما ھنگام استفاده از این ظروف به خاطر داشته باشید که نباید آنها را روی حرارت مستقیم قرار دھید. ھمچنین این ظروف نباید در معرض شوک حرارتی قرار گیرند یعنی نباید آنها را بلافاصله سرد و یا گرم کرد. 
برای شستشو می توان در آب ولرم به ھمراه انواع شوینده ھا استفاده کرد. اگر لب پَر یا ترکی بردارند، موجب تجمع میکروب ھا می شوند و دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرند. برای نگهداری موادغذایی که به نور حساس هستند مثل روغن مخصوصا روغن های گیاهی از ظروف شیشه تیره استفاده کنید. یهتر است برای نگهداری روغن استفاده شده که سوخته یا تیره نشده در یخچال از ظرف شیشه با اندازه متناسب با مقدار روغن استفاده کنید تا هوای کمتری در ظرف بماند.

۶. ظروف لعابی و سفالی 
ظروف سفالی بدون لعاب برای نگهداری یا پخت غذا مورد استفاده قرار نمیگیرند، چون دارای خلل زیادی ھستند که سبب نفوذ و باقی ماندن غذا در آنها میشود. اگر پایه رنگهایی که برای این ظروف به کار میرود، حاوی فلزات سنگین مثل سرب باشد، استفاده از آنها برای سلامتی مضر است و باعث کند ذھنی، افسردگی و بعضی مسمومیت ھای درازمدت دیگر میشود. ظروف لعابی زردرنگ که در قدیم از آنها استفاده میشد، بهترین نوع این ظروف برای پخت و پز و نگهداری غذا ھستند. 
ظروف سرامیکی ھم نوعی از ظروف سفالی میباشند که اگر از لعاب مناسبی برای آنها استفاده شده باشد، ھیچ مشکلی برای پخت و پز ندارند.

ظروف پیرکس : 
ظروف پیرکس در برابر حرارت مقاومت زیادی داشته و ترک نمی خورند. این خاصیت باعث می شود که ظروف پیرکس علاوه بر سرو غذا، در پخت و پز نیز مورد استفاده قرار گیرند. ظروف شیشه ای به دلیل اینکه با ماده غذایی واکنش ندارند و مقاوم به حرارت بوده و به راحتی قابل شستشو و ضد عفونی ھستند، و جزء بهترین ظروف می باشند. 

 

 

برای آگاهی از سایر مطالب وبلاگ و بهره مندی از سایر امکانات وبلاگ عضو کانال ما بشوید

فتح علم : رسانه تخصصی علوم و مهندسی صنایع